Jak wybrać lampę błyskową?

2019-01-05
Jak wybrać lampę błyskową?Lampy błyskowe pomagają uzyskać prawidłowo naświetlone zdjęcie. Producenci oferują szeroki wybór tego rodzaju urządzeń. Mamy lampy błyskowe przeznaczone do aparatów kompaktowych, mniejszych lustrzanek, lampy z odwracanym palnikiem, lampy pierścieniowe czy reporterskie. Wybierając się na zakupy lampy błyskowej, musisz wiedzieć, z jakim aparatem będziesz jej używał. Na co jeszcze zwrócić uwagę przy wyborze lampy zewnętrznej?

Lampy błyskowe - ważne parametry

Moc lampy to jedna z jej podstawowych parametrów, na które musimy zwrócić szczególną uwagę. Moc lampy definiuje liczba przewodnia (ang. Guide Number). Określa ona odległość wyrażaną w metrach lampy od fotografowanego obiektu, do którego dotrze właściwa wiązka światła przy ISO 100 i F1. Im siła błysku jest większa, tym większa jest także możliwa odległość lampy od fotografowanego obiektu. Dużą siłą błysku charakteryzuje się na przykład lampa YONGNUO YN-500EX do Canon.

Kolejną kwestią jest tzw. TTL. Ta wartość pojawia się, gdy mówimy o automatach. TTL będzie kontrolowało potrzebną siłę błysku. Jednakże w sytuacjach, gdy mamy do czynienia z prostszymi systemami oświetlenia studyjnego, będziemy rezygnować z opcji TTL.

W następnej kolejności warto wspomnieć o zoomie. Dzięki niemu będziemy mogli zmienić kąt emisji  światła w stosunku do wybranej ogniskowej obiektywu. Liczba przewodnia wynosi 53 przy ISO równym 100.

Lampa automatyczna i manualna

Jeśli zdecydujemy się na wybór lampy manualnej, będziemy mogli ręcznie wybrać każdy parametr. Takie lampy dają fotografowi pełną dowolność w kwestii oświetlenia scenerii. Jednak może to być nieco uciążliwe, kiedy zewnętrzne warunki będą się zmieniać, a my za każdym razem będziemy musieli dostosować do nich wartości lampy.

Lampy foto automatyczne w znaczny sposób odciążają nas z obowiązku ciągłego modyfikowania parametrów lampy. Warto wymienić jedną bardzo pożyteczną funkcję tego rodzaju urządzenia. Mowa o HSS. HSS (ang. High speed sync) to tryb, który umożliwia rozwiązanie problemu z synchronizacją błysku. Taki tryb oferuje na przykład lampa Quadralite Stroboss 36 N dedykowana dla Nikona czy Newell 600EX-RT.

Lampy możemy stosować na stopce aparatu lub w studiu fotograficznym. Aby stosować lampę lub większą ilość lamp będziemy musieli zaopatrzyć się w statywy studyjne, parasolki oraz wyzwalacze radiowe. Dzięki temu możemy tworzyć piękne portrety doświetlając odpowiednią stronę za pomocą odbitego od parasolki światła. Możemy również montować lampy w softboxach które dają taką możliwość.

Zasilanie

Lampy w większości przypadków zasilane są Akumulatorami AA – warto zaopatrzyć się w porządną ilość akumulatorów wraz z wydajną ładowarką, dzięki której naładujemy większą ilość baterii. Pomocna może być ładowarka Newell C8, która pozwoli na ładowanie aż 8 akumulatorów. Dodatkowo ładowarka jest uniwersalna, dzięki czemu naładujemy większość dostępnych na rynku akumulatorów np. AA, AAA, IMR: 22650, 18650, 16340.

KOD: maxfoto-blog

*kod należy wpisać przed złożeniem zamówienia w zakładce MOJE RABATY

Pokaż więcej wpisów z Styczeń 2019

Polecane