Fotografia i filmowanie – jak korzystać z oświetlenia LED?

2020-02-15
Fotografia i filmowanie – jak korzystać z oświetlenia LED?

Odpowiednio ustawione oświetlenie to niezbywalny element wykonania dobrej fotografii. Niezależnie od tego, czy zajmujesz się fotografią profesjonalnie, czy też chcesz wykonywać jak najlepsze zdjęcia na użytek prywatny, musisz wiedzieć, jak pracować z konkretnym oświetleniem – ostatecznie to właśnie ono sprawiło, że fotografia w ogóle powstała. Dlatego w tym artykule przybliżamy jeden z rodzajów oświetlenia, czyli oświetlenie LED. Dowiesz się, w jaki sposób działa tego typu światło w fotografii i jak je dobrze wykorzystać.

Czym jest oświetlenie LED?

Na sam początek warto wyjaśnić, czym w ogóle jest oświetlenie LED. To lampy, które działają dzięki specjalnym diodom. Są to diody elektroluminescencyjne, w skrócie LED. Zamontowana dioda emituje niebieskie światło, które uruchamia luminofor. W ten sposób powstaje wiązka światła żółtego, i to właśnie ono wraz z wiązką niebieską daje charakterystyczne dla lampy LED białe oświetlenie. Podobnie jak w przypadku innych lamp, możemy postawić na te emitujące światło białe o zimnej lub ciepłej barwie.

Czym charakteryzują się lampy LED do filmowania i fotografii?

Oświetlenie LED jest już powszechnie wykorzystywane w wielu różnych miejscach. Smartfony, ulice, gadżety – wszędzie tam stosowana jest wersja oświetlenia LED. W przypadku lamp do fotografowania i filmowania występują istotne zalety: lampa LED nie jest bardzo energochłonna, a do jej odpowiedniego wykorzystania wystarczy niska temperatura działania. Jednocześnie słabe lampy LED mogą niewystarczająco oświetlić daną przestrzeń czy obiekt.

Dlatego musimy zwracać uwagę na tzw. czynnik CRI, czyli Color Rendering Index. Zasada jest prosta: im większa wartość czynnika, tym mocniejsze oświetlenie diodami LED. Warto zwrócić uwagę także na parametry natężenia światła w stosunku do odległości jego ustawienia. Równie istotne jest nachylenie lampy i jej wymiary – duże, profesjonalne studia fotograficzne mogą potrzebować lamp sporych rozmiarów.

Rodzaje lamp LED w fotografii i filmowaniu

Możesz wybierać z kilku różnych rodzajów lamp dla fotografów i filmowców:

  • Lampa pierścieniowa LED – czyli klasyczna lampa w kształcie pierścienia w formie LED. Przydatna szczególnie w nagrywaniu statycznych filmików i zdjęć, na których chcemy dokładnie wyeksponować wszystkie cechy obiektu. Emituje rozproszone światło i niweluje cienie.

  • Lampa LED profesjonalna ze stojakiem – to najczęściej stosowany rodzaj w studiach fotograficznych. Mają dużą konstrukcję, a lampę montujemy na wytrzymałym, stabilnym stojaku, jest ona podłączana do instalacji elektrycznej za pomocą okablowanie. Lampy profesjonalne mają dużą moc.

  • Lampy montowane przy aparatach lub dronach – dostępne są także drobniejsze elementy oświetlenia, które możemy zamontować przy dronie lub aparacie, dzięki czemu uzyskujemy delikatne wzmocnienie oświetlenia emitowanego przez sprzęt.

KOD: maxfoto-blog

Pokaż więcej wpisów z Luty 2020

Polecane